Scouting

Scouting is met ruim 40 miljoen leden de grootste jeugdorganisatie ter wereld en in 1907 gestart in Groot Brittannië. Drie jaar later werd de eerste scoutinggroep in Nederland opgericht. Tegenwoordig telt Nederland meer dan 1000 scoutinggroepen en bieden deze jongeren elke week een uitdagend en gevarieerd programma. Alle scoutinggroepen in Nederland zijn aangesloten bij Scouting Nederland. Deze overkoepelende organisatie zorgt onder andere voor opleiding en belangenbehartiging.

Opgroeien binnen scouting is leren zelfstandig te worden met respect voor elkaar en de natuur. Een scout ontwikkelt daardoor zijn/haar eigen talenten. Er is ruimte voor persoonlijke interesses van ieder kind, daarom is scouting ook zo veelzijdig. Elke week staat er iets anders op het programma, dit zorgt ervoor dat iedereen zijn kwaliteiten kwijt kan en in iets uit kan blinken. Scouts staan bovendien open voor hun omgeving. Scouting respecteert alle culturen in de wereld en wil ervan leren. Daarbij is er geen beter leven dan buiten leven. En daar moeten we zuinig op zijn.

Scouting Ruwaard van Puttengroep

In het begin van de jaren zestig breidde Spijkenisse zich behoorlijk uit. Dankzij de bouw van de Esso raffinaderij kwamen er veel gezinnen met kinderen wonen in wat nu Spijkenisse Noord is. Het gebied bij het Hartelkanaal was een ideaal gebied om vlotten te bouwen, fikkie te stoken of om met geritseld bouwmateriaal hutten te bouwen. Daarom hebben een aantal jongens toen "De Bende van de Zwarte Hand" opgericht. De ouders van de clubleden zagen alles gebeuren en vonden het wel leuk, maar bemoeiden zich niet echt met de Club. Tot … de politie de jongens thuisbracht, omdat de Club aan het spelen was op een levensgevaarlijk terrein.

De vader van één van de clubleden vond dat er iets moest gebeuren en ging praten met de andere ouders. En toen hielp het toeval een handje. Eind 1963 werkte er bij de Esso in Spijkenisse een jonge operator die tijdens de oorlog in Zeist actief geweest was bij een landverkennersgroep en voortrekkersstam bij wat toen nog de Padvinderij heette. Bij de Esso werd via de EOV (staat voor Esso Ontspannings Vereniging) nagegaan of er nog meer ex-padvinders bij de raffinaderij werkten en ja, dat bleek zo te zijn. Er vormde zich een groepje van vier mannen en één vrouw. Dit groepje zag wel wat in het idee van een, toen nog streng gescheiden, jongens padvindersgroep.

Op de hoek van de Groene Kruisweg (toen nog tweebaans) en het Paardenkerkhoflaantje (deze heet tegenwoordig de Oprelseweg) stond een deels gesloopte boerderij. Deze plek stond simpelweg bekend als het Paardenkerkhof. Het was een prachtig stukje land; een weelderige groei van wilde en verwilderde planten en grassen, omzoomd door knoestige knotwilgen en op het erf statige populieren en schietwilgen. Op het erf stond nog een kleine landarbeiderswoning. Dit alles temidden van de uitgestrekte polders (de Hartelbrug, het terrein van de hondenvereniging, het industrieterrein Halfweg, de begraafplaats en het crematorium bestonden toen nog niet). Het mag duidelijk zijn dat hier de huidige locatie van de Ruwaard van Puttengroep mee bedoeld wordt. Er werden door de verschillende onderdelen een aantal gebouwtjes neergezet en op 30 november 1964 konden de scoutingactiviteiten (padvinderij) dan ook beginnen. Eén van deze gebouwen stond er tot voor kort nog steeds (het oude Ratelnest) en was in gebruik als magazijn. In 2020 is hier een nieuw magazijn voor in de plaats gekomen.